Digitale magasiner – og et par om iPads 8 års fødselsdag
I stilhed fejrede iPad’en sin 8 års fødselsdag 27. januar – dagen, hvor Steve Jobs præsenterede svaret på medieudgiveres digitale, gordiske knude. Jobs var overbevist om, at iPad’en var en enestående mulighed for magasiner, dagblade og bøger til at gentænke de gamle papirudgivelser til digitale løsninger med nye forretningsmodeller; iPad det digitale magasin. Tag det bedste fra print og smelt det sammen med det bedste fra digitalt – resultatet bliver svaret på, hvad et digitalt medie kan være. I en vis forstand repræsenterede året 2010 fødslen af den digitale udgivelse.
Og mange prøvede…
Herunder Bonnier, fremhævet under den oprindelige pressekonference 27. januar. I dag er resultatet kendt, også for Bonniers Mag+ projekt – https://digital.di.se/artikel/100-miljoner-i-forluster–nu-saljer-bonnier-mag
Det er ikke kun iPad’ens skyld, at medier og andre har hældt tid & ressourcer i et ørkesløst forsøg på at forstå, hvordan print kan vandre ind i fremtiden. Eller App Storen med den håbløse eksponering til potentielle brugere, massive investeringer i apps, brugerne ikke bruger, finder eller dropper efter få anvendelser. Eller Apples mange tilløb med Newsstand….
Men det har været dyre år for udgivere. For brugerne var ikke med på ideen, hverken på ønsket om det særlige, digitale magasin eller forretningsmodellen.
Antallet af solgte iPads falder støt. Og den primære årsag er smartphones. Eksplosionen i udbredelsen gør denne kanal til den dominerende platform – og førstevalg for al digital udgivelse. iPad det digitale magasin endte før det begyndte med en omkalfatring af selve devicets rolle.
Digital publicering i dag har derfor andre undertoner end tankerne med iPad som omdrejningspunkt for en ny og helt særlig digital magasin oplevelse.
Der er først og fremmest ikke behov – ønske – om en ny og særlig magasin oplevelse.
Der er derimod behov for indhold, der også fungerer på en lille skærm. Eller endda primært.
Indhold på den lille skærm falder efter kategorier bestemt af forbrugssituation og formål. Helt tilbage i den digitale tidsalders start tænkte vi på indhold til mobilen i de grundlæggende, grove behovskategorier: “Underholding” (nyheder, hygge, musik, spil) – “Information” (først, størst, hvordan var det nu det var) – “Hjælp mig” (kompas, vejret, find vej) – og senere “Social” (tjekke ind, tjekke op, tjekke ud, messaging)….
Enhver digital publicering kan med fordel tænke i nytteværdi matchet op mod de nævnte kategorier.
– Underholdning på farten = nyheder og indhold i tekst, billed evt video
– Informationssøgning på farten = mobil venligt website og inteligent FAQ/søge arkitektur for indhold
– Hjælp Mig = kontakt i bred forstand
– Social falder lidt udenfor kategori….for langt de fleste udgivere.
Hvor blev så det digitale magasin af?
Det er der – i konkurrence med spil, musik, nyheder, video og social….og præcis derfor kan det som forretning ikke bære udviklingsomkostninger og drift som selvstændigt produkt.
Derfor er den digitale udgivelse i dag returneret til den tidligere så udskældte, fattige, flade pdf version af det trykte magasin. Og nye, selvstændige digitale formater har vundet terræn som f.eks. nyhedsbrevet. Eller video. Eller mobil sitet….organiseret med alt indhold læsbart på smartphone på godt og ondt.
Apples Newsstand som distributør er erstattet af andre aktører eller egne portaler med pdf versioner (Pressreader, Issuu, InfoMedia, Flipp, Pling m.fl.)
Og så findes der glimrende løsninger for mobil venlige udgivelse af enhver udgivers egne pdf versioneringer.
– Til publicering på eget site, i mobilvenligt flow og arkiv søgning. På tværs af alle udgivelser. Det er fortsat god service til de trykte abonnenter, at de får mulighed for online arkiv med alt hvad dette indbærer af merværdi.
iPad det digitale magasin som alternativ til det trykte var en hoax.