e-magasin, bladre-pdf, pdf-viewer: Læsning af magasinet online

Begreberne er mange for en digital variant af magasinet herunder e-magasin, bladre-pdf eller pdf-viewer; men det handler dybest set om hvordan vi lettest og lækrest får tilknyttet læsning af magasinet online.

Der er utallige fordele forbundet med online læsning. I “gamle dage” – ak ja – var der stor tiltro til det digitale koncept for et magasin. Utallige har brændt nallerne med dedikerede iPad versioner eller arbejdet henimod særligt berigede, online udgaver med video/tekst/billeder/grafik. Det hele aldeles forgæves!

For den digitale udgave af et magasin kunne (kan…) ikke sælges stykvis. Og dermed retfærdiggøre en merpris eller for den sags skyld selvstændig pris for et målrettet, digitalt produkt.

I sidste ende er indhold blot indhold. Og dermed sagt at de grundlæggende webformater er mere relevante for digital læsning. Ikke magasinformatet.

Men er en digital alter-ego version af bladet så ligegyldig?

Svaret er entydigt NEJ – men ligeså entydigt er det ikke et produkt, der skal “hånd-justeres” og kæles for. Det skal blot sættes i en navigations- og læseværdig ramme, baseret på det allerede færdige råstof. PDF’en.

Hvilket for 10 år siden blev anset for fuldstændigt jammerligt….men det jammerlige har ret beset været de ørkesløse og dyre forsøg på at forædle formatet…

Den flade PDF

Så vi står med en PDF, der har været sendt til trykkeriet. Nu skal den online…

Men hvorfor egentligt?

Det handler om læsere. De gamle og potentielt nye! For magasinet er jo en guldgrube af godt indhold. Langt de fleste vælger derfor at omkalfatrere hovedhistorierne til webnyheder, helt eller delvist med respekt for de forskellige formater eller læsesistuationer.

Lad os kort skitsere nøgleargumentene, primært indexering, trafik og læsere…
– søgemaskine-guf; content til indexering og on-site SEO
– øget trafik; flere annoncevisninger og adgang til nye brugere/læsere
– mere statistik; adgang til brugsmønstre og læseinteresse
– service; let og bekvem adgang for supplerende bladlæsning til abonnenter
– arkiv; det samlede overblik, ideelt set med søgefacilitet

En (måske) overset pointe ved det digitale liv er, at aktualitet ikke er kritisk. Masser af historier får pludseligt nyt liv online, og bliver genstand for viral opmærksomhed. Altså et viralt “afterlife” for langtidsholdbare historier, old news eller uaktuelle nyheder.

Særligt indhold som børn, børneopdragelse, familieliv mm har iflg Filip Wallberg, Syddansk Universitet, gode chancer for at forlænges udover udgivelsesdatoen.

Men også journalistisk set giver det fyldige bagkatalog af content dog en række spændende muligheder:
– (gen)publicere gammelt indhold, der KUN ligger i pdf format uden aktuel relevans  (online arkiv)
– (re)aktivere gammelt indhold, der KUN ligger i pdf format med aktuel relevans (baggrund, sæson, opdatering etc.)
– særskilt publicere en gammel historie i ny vinkling

Teknologi

Ligesom navnene for online magasinet, er der teknologisk mange veje til Rom.

De grundlæggende overvejelser er
– embedded løsning onsite; applikation / plugin
– cloud baseret løsning; embedded eller link til ekstern server
– egen udviklet applikation / visning baseret på konvertering af pdf

Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvad der vælges. Hverken ift pris eller værdi (primært søgemaskineværdi). Og naturligvis brugervenligheden…

Det sidste først; brugervenlighed!
Der findes et hav af forskellige leverandører med løsninger til online visning af magasinet; og nogle er bedre end andre. Billigere end andre. Eller har særlige features.

For at give mulighed at teste en række populære løsninger, har jeg med tilladelse fra Magasinet Sundhed brugt deres Marts 2019 udgivelse som case

Til formålet et etableret et “testcenter-site”, en sandkasse, hvor en række visningsformater og teknologier til online læsning af magasinet kan evalueres LIVE. Ligeledes indgår vor umiddelbare bedømmelse om de forskellige applikationer baseret på vor oplevelser. Mangler nogle leverandører helt åbenlyst, er det blot at maile

Find sandkassen her og test den ønskede løsning fra menuen.

Testsitet er udviklet i WordPress af omkostningsårsager og alle demoapplikationer de gratis versioner. Det betyder dog ikke at applikationerne alene er dedikeret til WordPress, og det kan også betyde, at en given kritik løses i de betalte versioner.

Et par opsamlende ord
Søgemaskineværdi og indexering forudsætter at filerne er hosted lokalt
– en cloud baseret løsning (fx ISSUU) giver ingen værdi til eget site (dog service til brugere)

Brugervenlighed handler meget om inituitiv forståelse. Det må gerne være simpelt!

Arkivsøgning kan foregå i det enkelte blad, helt automatisk med flere af løsningerne
– skal det være rigtigt godt, bør der etableres søgning på tværs af arkivet

Egen konvertering af samtlige magasiner til fx HTML5 format (dvs direkte søgbart og indexerbart) er den dyreste men optimale løsning. Både for søgemaskiner men også brugere. Men bliver dermed også en lokal udviklet løsning, fuldt og helt integreret i alle content visninger.

Hvad er den rigtige løsning?

Det afhænger af, hvad I ønsker…
-Er dette alene en service til læserne, er en gratis, ekstern løsninger som fx ISSUU via et link til bladet aldeles fint!
-Er målet at drage nytte af øget trafik via bedre indexeringer og organiske henvisninger, skal indholdet indexeres og tilrettelægges – embeddes og hostes lokalt – på eget site!
-Er målet at fastholde læserne i længere tid på sitet, øge antal sidevisninger, er det yderligere vigtigt at binde indholdet sammen med nøgleordsarkitektur og søgeordstaksonomi.

Der er flydende grænser for valg og investering.

Med andre ord – lad os tage en dialog om ønskerne og sammen teste de forskellige muligheder.

Jeg hjælper gerne!