IFA Elektronikmesse Berlin 2022 – klimadagsorden vs Jevons paradox

Efter tre års fravær slog IFA Elektronikmesse dørene op i Berlin september 2022, med visionære produktnyheder, tanker for det energineutrale hjem – men også med overskriften Jevons paradox!
Baseret på det udmærkede fagblad Hvidvare-Nyt kan der aflæses visioner fra en branche, der tager klimaudfordringerne alvorligt – men i tilsvarende alvorlig grad både er en del af problemet såvel som løsningen.
Reelt kogt ned til Jevons paradox.
Men hvad er så dette…Jevons paradox…
Jevons paradox
På IFA messen blev paradoxet italesat af branchen selv, under et key note indlæg af APPLiA Europes formand, Hakan Burgurlu, CEO i Arcelik. Et key note indlæg der i høj grad satte fokus på industriens andel af klodens udfordringer.
Hakan gav eksemplet køleanlæg og aircondition. I dag er der ca 3,4 mia apparater, der køler, og i 2050 er forventningen at antallet vil stige til 14 mia. I 2050 vil det enkelte apparat være langt mere energieffektivt, men det samlede aftryk stiger alligevel, da der anvendes langt flere produkter.
Dette er Jevons paradox – de teknologiske forbedringer betyder at ressourcer anvendes mere effektivt – men betyder samtidigt at mængden af anvendte ressourcer stiger.
Princippet er et tankeeksperiment, baseret på forbruget af kul – i året 1865 – men er faktisk endnu mere aktuelt og forklarende for udfordringen af de planetære grænser i dag.
“Den vigtigste ressource er den, vi slet ikke bruger. Jeg kan ikke forestille mig en verden uden vaskemaskiner. Men jeg kan godt forestille mig en vaskemaskine, der ikke bruger vand!”
For særskilt indenfor elektronik- og hvidvareindustrien må man forvente en massiv efterspørgsel fra nuværende og især fremtidige forbrugere. Hvidvare-Nyt citerer Hakan Bulguru for behovet om at handle nu – i et fælles ansvar, med bindende internationale aftaler, protokoller og standarder for hvidvarer og elektronik.
Elektronik – forbrugernes kokain
Peter Sloterdijk gav i en anden key note den massive efterspørgsel efter elektronik en påtale med beskrivelsen ad den moderne forbruger som junkie – og elektronik deres kokain!
“Vi må fundamentalt revidere det paradigme, der ensidigt tillader os at udnytte naturens ressourcer! Alle forbrugsværdier skal tænkes om igen!
De fleste forbrugsgoder handler om at stimulere vores oplevelse eller selvbillede”.
Og hans konklusion er, at vi er nået til vejs ende med overflod og luksus. Faktisk påtalte Peter Sloterdijk at vi måtte forlade afhængigheden af luksus; og reelt vænne os til at være mindre lykkelige end nu…
Opgøret handler reelt om et opgør med tanken om, at det ikke må koste noget at flytte verden til et bæredygtigt forbrug indenfor de planetære grænser.
At doktrinen om at vi kan vækste os ud af problemerne må forlades. Det behøver ikke at betyde mindre lykke, men må nødvendigvis betyde mindre overflod. At vi forlader ideen om at købe, bruge, smide væk, købe nyt…. væk fra det degenerative og over mod det regnerative forbrug.
Grønt forbrug og det gode liv?
Indlægget flugter i den henseende også med en dansk analyse (af mediebureauet Dentsu) omkring barriererne for at skabe et grønt forbrug. Fra undersøgelsen fremgik det, at to væsentlige barrierer – der kunne ses i forening – var vanens magt og fortællingen om det gode liv; forstået som fortællingen om ny bil, seneste iPhone, større fladskærm og to årlige ferierejser….forudsætninger for lykke.
Fortællingen om det gode liv koblet op på forbrugerisme og overforbrug er et symptom, der må forandres….
En afrunding fra IFA messen med tanke på vanens magt over forbrugeren kunne være fra AEG topchefen, Chris Braam, CEO for AEG Europa.
Chris Braam beskrev i sit indlæg, hvordan 70 pct af forbrugerne forventer mere miljøhandling fra producenterne. Men sagde samtidigt, at AEG og Electrolux har haft installeret spareprogrammer og øko-knapper i snart 40 år….så det er på høje tid, at forbrugerne begynder at bruge dem!
Kilde: Hvidvare-Nyt 3/2022
Kilde: Pressemateriale fra IFA messen 2022
Foto: © Messe Berlin GmbH