Ka´det bli´mere råddent!?
Mediernes kamp om de digitale annoncekroner har alle dage været en Sisyfos-opgave og nu indmeldes amazon som annonceplatform.
Først skulle vi vænne os til at Google sad tungt på annoncekronerne relateret til search – annoncevisning koblet direkte til brugernes søgninger og dermed interesser.
Dernæst måtte vi affinde os med, at Facebook havde uendeligt flere relevante data og brugerkriterier til rådighed end os, kunne målrette annoncering helt præcist, meget simplere og til betydeligt lavere priser.
Nu kan vi så konstatere, at vi skal vænne os til den næste store gigants udrullen på annonceplatformene.
Amazon er allerede idag verdens 3. største annonceringsplatform. Og de har potentialet til at blive meget større. Som i MEGET STØRRE. For på Amazon kan du segmentere efter, hvad brugerne har købt!
En artikel i NY Times stiller skarpt på Amazons formåen på annoncescenen, og åbner artiklen med følgende beskrivelse:
-En kæde af fysioterapeuter, der ønskede nye kunder, annoncered e til købere af støttebind til knæ, geografisk tæt på kædens behandlingssteder.
-Eller et Finansielt rådgivningscenter med pensionsprodukt målrettede annoncering til købere af bøger om personlig økonomi, indenfor aldersgruppen 40-50.
Amazon ved, hvad du køber. Og hvor du bor. Hvem du er. Den viden er vandret fra at være et lille tilskud til butikken til nu at blive det tredie ben i forretningen på linje med E-handel og Cloudservices. Omfanget estimeres til 125mio$ og Amazon er dermed som nævnt den tredie største annonceplatform globalt. De to største er…ja, præcist!
Amazons fokus er større annoncører, der bliver serviceret med et selvbetjeningssystem, baseret på bl.a. hundredevis af automatiserede målgrupper og segmenter. Nogle er baseret på indkøbsadfærd, andre specifikke produktindkøb atter andre geografisk lokation.
Effekten med målretning efter købshistorik er skræmmende høj, med konverteringsrater i op til 20 pct. niveauer….det Amazon gør her, kan ingen andre gøre.
Og her gik vi så og frygtede konsekvenserne af opstarten af webbutikken Amazon i Danmark….mest for en presset detailhandels skyld.
DERFOR må jeg med de danske mediebriller på konstatere, præcist som Angora drengenes Viasat Havenisser:
Ka´ det bli´ mere råddent?!
Læs selv med her
https://www.nytimes.com/2019/01/20/technology/amazon-ads-advertising.html
Du kan også bare se eller gense hvad Havenisserne har at sige om det hele:
https://www.youtube.com/watch?v=57Rb8aXPuqM