Mediebranchen i Danmark har med den ikke-erhvervsdrivende forening Carbon Footprint Initiative (CFI) etableret et fælles initiativ med henblik på at kortlægge annoncemarkedets CO2-emissioner. Initiativet tegnes af foreningerne bag mediebranchens parter (Danske Medier og Kreakomm), såvel som mediebureauer og udgiver-, annonce- og publicistvirksomheder indenfor alle grene af branchen.
Siden samarbejdet blev annonceret fra scenen ved eventet ‘Digital Advertising’ 24. august 2023 er der blevet arbejdet aktivt med udvikling af metodegrundlaget og rammerne for samarbejdet i regi af CFI.

Med afsæt i den fælles branchetilgang er opgaven at definere, indsamle og fordele relevante data til klimaberegning, der kan danne grundlag for troværdig opgørelse af emissionstal for reklame og reklamekanaler i den danske mediebranche.
Projektet inddrager i videst muligt omfang eksisterende tilgange og metoder, herunder søger overensstemmelse med EU’s krav, etablerede standarder om måling og rapportering af klimaaftryk, samt internationale rammeværktøjer som fx. GARM.
Målet er entydigt at tilvejebringe en objektiv og transparent opgørelse af CO2e-aftryk fra annoncering på det danske marked – med konkrete danske data og målinger – dvs præcise markedstal for de væsentligste kanaler.
Disse kanaler omfatter i øjeblikket
– Aviser
– Magasiner og Ugeblade
– Outdoor (posters og digital)
– Biograf
– TV
– Radio
– Digital annoncering (display, search og social)
Metodegrundlaget er under udvikling og de første data indsamlet i tæt samarbejde med branchens aktører. Projektets første fase (1. halvår 2024) har taget udgangspunkt i de fire førstnævnte kanaler, og 2. halvår vil afdække de næste tre kanaler.
Metodegrundlag og data bliver lagt tilgængeligt fra CFIs hjemmeside, da en central del af formålet består i at indsamle og distribuere data til såvel internationale beregnere som lokale interessenter.
Adundas deltager som fagansvarlig i projektet mhp udvikling af metodegrundlaget.