Nyt web site med WordPress
Et af de altid velbesøgte type møder, der blev afholdt i det hedengangne Danske Specialmedier, var møder omkring udvikling af web sites. Særligt spørgsmålet om CMS (content management system, altså platformen et website er bygget på) var et tema, herunder nyt web site med WordPress, der dangang ikke havde samme popularitet, men fortsat hang som blogger værtøj.
I dag er valgene for langt de fleste Drupal eller WordPress – medmindre særlige behov taler for andet. Og skalaen skiller efter størrelse, de større opgaver til Drupal – der er en pænt stor og tungere schweizer kniv – de moderate og mindre til WordPress. Simpelt – javel ja, og derfor ikke det fulde billede…naturligvis.
Fælles er dog yderligere, at systemerne er open source baserede, dvs kræver ikke løbende licens/afgift – og der foreligger et hav af gratis plugins (dedikerede programmer til specifikke opgaver) til fri afbenyttelse…
På det pågældende medlemsmøde introducerede Ole Nørskov mig til et billede, jeg ikke siden har glemt. Om hvordan man behovsafdækker, skalerer og planlægger sit nye site..
Ole sagde nemlig, at “i gamle dage”, nedsatte man et projektudvalg, der nidkært beskrev processer og arbejdsgange, kundemønstre og behov. Gerne i detaljer. Når man så havde været hele hele organisationen rundt, og fået accept på plan og budget, kunne man veltilfreds læne sig tilbage, sende hvid røg op igennem skorstenen og sende ringbindet i udbud.
“Habemus Papam – vi har en Pave”
Dette er en overordentlig dyr og kompliceret proces – og dyr :)) – ikke mindst fordi sitet skal bygges fra bunden og oftest kundespecifikt.
Derfor præsenterede Ole også den “tyske” tilgang – “So ein ding müssen wir auch haben”. Denne proces går i sin enkelthed ud på at definere alle de primære opgaver og behov – og så scanne markedet for løsninger, der ligner.
So ein ding…udfra devicen om, at godt nok er vi alle unikke, men der vil være løsninger, andre har udviklet før – som kan danne fundamentet for os.
At denne tilgang egner sig vældigt godt til open source med de mange plugins på ta’selv hylderne siger sig selv.
Men tilgangen er i dag taget skridtet videre. I dag tilbydes flere steder basis løsninger, med de væsentligste funktionaliteter pakket ind i en designramme…til salg for små penge, visse endda gratis. Responsive, med eshop, nyhedsbreve alt inklusive. Der skal blot justeres til de specifikationer enhver nødvendigvis selv har ønsker og behov om.
So ein ding butik
Et sådant sted er Theme Forrest . Prøv selv at søge efter dine egne relevante kriterier for nyt web site med WordPress.
Her hos adundas bidrager vi meget gerne med løsninger til jeres nye web projekt. Men skal man undgå at bruge rigtigt meget tid og penge vil det altid være med et bud fra Theme Forrest efter grundig behovsafdækning.
Det er billigst. Og bedst.
Herefter ser vi grundigt på, hvordan funktionaliteter tilføjes og justeres, så det matcher jeres behov præcist. Og med maskinrummet på plads, bliver det tid til den synlige del af projektet – den visuelle fremtoning og identitet. Farvevalg, fonte, logo, flow, små designmæssige greb og knapper, der gør sitet unikt – og jeres.
Derfor fylder designfasen måske mere hos adundas end andre steder. Men identitet er lige så vigtig som maskinrum.
Sådan!