adundas om adundas

ad undas er latin, og betyder ‘til bølgen’….i betydningen at gå til grunde.

Det er jo et pudsigt navn at vælge til en virksomhed med formålet at hjælpe andre til bæredygtig udvikling – forretningsmæssigt såvel som klimamæssigt.

Men der venter store globale udfordringer forude og der er ingen garantier for at lykkedes. For som Steen Hildebrandt udtrykker det, vi er først i mål, når den sidste er over stregen….og der er på kritiske steder i verden ledere, der har stillet sig helt udenfor.

Som virksomheder må vi selv balancere ansvaret, dvs forretningsdelen må gå hånd-i-hånd med klimadelen. Uden økonomi, ingen reelle muligheder for indsatser på klimafronten. Og i øvrigt omvendt.

Problemstillingen skal løses i sammenhæng. Men 84 pct af danskerne mener at virksomheder bærer et selvstændigt ansvar.

Der er derfor på enhver tænkelig måde kun eet forkert valg; at fortsætte som hidtil. Ikke at gøre noget aktivt.

Start med den ærlige analyse. Definer jeres ønsker/formål/ambition, kortlæg udledninger, forstå baseline og kritiske berøringsflader i værdikæden. Hvilke udfordringer kan identificeres og hvordan kommer vi i mål.

Som altid, tag blot et skridt ad gangen. Sådan starten enhver rejse.

Men det er adundas’ ambition at få flest muligt til at ride på bølgen – i betydningen at drage fordel af omstændighederne. Dette gælder særskilt bæredygtighed som iboende forretningskoncept. På Hawaii hedder princippet kanalu og det står også på et skilt hernede ved Ishøj Strand. Vi vælger ordet som inspiration for arbejdet i adundas.

Baggrunden for adundas er en årrække med rådgivning på brugernes præmisser, og altid med respekt for det forretningsmæssige. Derfor er det et særligt mål at undgå overinvestering i ny teknologi og nye metoder – opgaven er altid at finde den optimale løsning til den bedste pris. Bæredygtighed i gammeldags forstand…

Grundlaget for arbejdet med klimaindsatser og bæredygtig mediedrift er samtænkt med internationale standarder og vore egne, danske tilgængelige værktøjer. Der er aldrig nogen fornuftig grund til at genopfinde den dybe tallerken. I dag giver det absolut mest mening at benytte EU’s CSRD format (baseret på taksonomien defineret ved ESRS) – eller den frivillige ordning defineret ved VSME (The Voluntary standard for non-listed small- and medium-sized companies).

For medieindustrien specifikt løser vi opgaver omkring bæredygtighed med afsæt i medieindustriens Carbon Footprint Initiative (CFI). CFI er branchens ønske om at vise engagement i klimakrisen og udvikle såvel et målrettet metodegrundlag for CO2 emission  som at indsamle data for alle væsentlige mediegrupper til dokumentation af emissionen.

adundas har været involveret i udviklingen af metodegrundlaget fra starten af projektet i maj 2023. Bag den uafhængige forening og fond CFI står organisationerne Danske Medier og Kreakom, men foreningen favner medlemmer fra alle dele af branchen, såvel udgivere, mediebureauer og kommercielle aktører.

Herudover samarbejder adundas med virksomheden ESG pilot, der er startet af GRAKOMs mangeårige rådgivningschef for bæredygtighed, Carsten Bøg. GRAKOM – og Carsten Bøg – har også været involveret i udviklingen af metodegrundlaget for CFI.

KONTAKT

Henrik Thøgersen
Telefon: 51 72 10 80
E-mail: ht@adundas.dk