adundas om adundas

ad undas er latin, og betyder til bølgen….i betydningen at gå til grunde.

Det er jo et pudsigt navn at vælge med formålet at hjælpe medier og andre virksomheder med bæredygtig udvikling – forretningsmæssigt såvel som klimamæssigt.

Men der venter store udfordringer forude og der er ingen garantier for at lykkedes. Og som Steen Hildebrandt udtrykker det, er vi først i mål, når den sidste er over stregen….

Som virksomheder må vi balancere ansvaret – forretningsdelen går hånd-i-hånd med klimadelen. Uden økonomi, ingen reelle muligheder for indsatser på klimafronten.

Problemstillingen er dualistisk. Og skal derfor løses i sammenhæng. Men 84 pct af danskerne mener at virksomheder bærer et selvstændigt ansvar.

Der er derfor på enhver tænkelig måde kun eet forkert valg; at fortsætte som hidtil. Ikke at gøre noget aktivt.

Start med den ærlige analyse. Hvad er klima ambitionen – kortlægning af udledninger – forstå baseline og berøringsflader – hvilke udfordringer kan identificeres – hvordan kommer vi i mål.
Som altid – blot et skridt ad gangen – er starten på enhver rejse.

Men det er ambitionen at få flest muligt til at ride på bølgen – i betydningen at drage fordel af omstændighederne. Dette gælder særskilt bæredygtighed som iboende forretningskoncept. På Hawaii hedder princippet kanalu og det står også på et skilt hernede ved Ishøj Strand. Vi vælger ordet som inspiration for arbejdet i adundas.

Baggrunden for adundas er en årrække med rådgivning på brugernes præmisser, og altid med respekt for det forretningsmæssige. Derfor er det et særligt mål at undgå overinvestering i ny teknologi og nye metoder – opgaven er altid at finde den optimale løsning til den bedste pris. Bæredygtighed i gammel forstand…

Grundlaget for arbejdet med klimaindsatser og bæredygtig mediedrift er udviklet synkront med internationale standarder og vore egne, danske tilgængelige værktøjer. Der er aldrig nogen fornuftig grund til at genopfinde den dybe tallerken.

For medieindustrien specifikt tager opgaven omkring bæredygtighed afsæt i medieindustriens Carbon Footprint Initiative (CFI). CFI er branchens ønske om at vise engagement i klimakrisen og udvikle såvel et målrettet metodegrundlag som at indsamle data for alle væsentlige mediegrupper til dokumentation af emissionen.

adundas har været involveret i udviklingen af metodegrundlaget fra starten af projektet. Bag den uafhængige forening og fond CFI står organisationerne Danske Medier og Kreakom, men foreningen favner medlemmer fra alle dele af branchen, såvel udgivere, mediebureauer og kommercielle aktører.

Herudover samarbejder adundas med virksomheden ESG pilot, der er startet af GRAKOMs mangeårige rådgivningschef for bæredygtighed, Carsten Bøg. GRAKOM – og Carsten Bøg – har også været involveret i udviklingen af metodegrundlaget for CFI.

KONTAKT

Henrik Thøgersen
Telefon: 51 72 10 80
E-mail: ht@adundas.dk